quarta-feira, 18 de junho de 2014

New book: Tourism in Latin America. Cases of Success

Postado por Alexandre Panosso Netto

Tourism in Latin America. Cases of Success é o título de nosso novo livro, em inglês, lançado pela Editora Springer, na Alemanha ($129 Hardcover, ISBN 978-3-319-05734-7).
Capa
O livro trata-se de uma organização que fizemos eu e meu colega e amigo da EACH-USP, o professor Luiz Gonzaga Godoi Trigo. Surgiu da ideia que tivemos de mostrar alguns dos pontos positivos do turismo de alguns países da América Latina para o público leitor do idioma inglês. Até onde buscamos nos sites de livros e nas bibliotecas, não havíamos encontrado muitos títulos com esta proposta, daí nossa ideia.
Eu e Luiz Trigo, em Valladolid, Espanha, em meados de 2011, arquitetando as primeiras ideias do projeto deste livro.
Para elaborar cada um dos estudos de caso, convidamos outros colegas pesquisadores do turismo, conhecedores cada um de sua realidade próxima. Assim, temos textos escritos por pesquisadores que escreveram sobre seus locais ou sobre locais nos quais desenvolveram ou desenvolvem atividades profissionais.
O livro conta com 13 capítulos. Os dois primeiros tratam de aspectos gerais da cultura, sociedade, turismo e economia latino americana. Os outros 11 capítulos abordam estudos de caso de sucesso do turismo em 10 países (Brasil, Argentina, Chile, Colombia, Costa Rica, Cuba, Mexico, Panamá, Peru e República Dominicana). O México, por ser o país latino que mais recebe turistas internacionais, tem dois capítulos sobre ele.
Segue sumário da obra:

CONTENTS
Acknowledgments
Presentation (Editors)
Chapter 1 – Latin America: imaginary, reality and tourism (Alexandre Panosso Netto; Luiz Gonzaga Godoi Trigo)
Chapter 2 - Latin American economy and tourism (Glauber Eduardo de Oliveira Santos)
Chapter 3 – BRAZIL – Tourism in Rio de Janeiro: from the triad beach-soccer-carnival to complexity of contemporary tourism experience (Aguinaldo Cesar Fratucci; Ana Paula Garcia Spolon; Marcello de Barros Tomé Machado)
Chapter 4 – ARGENTINA - Enotourism in Argentina: the power of wine to promote a region (Regina G. Schlüter; Juana Norrild)
Chapter 5 – CHILE - Good practices in private parks: Valdivian Coastal Reservation (Héctor Caripan Sanzana; Alfredo Almonacid; Edgardo Oyarzun Mendez)
Chapter 6 – COLOMBIA - Cultural tourism in Villavicencio Colombia (María Cristina Otero Gómez; Wilson Giraldo Pérez)
Chapter 7 – COSTA RICA - Protected wild areas and eco-tourism in Costa Rica (Juan Carlos Picón Cruz; Aurora Hernández Ulate)
Chapter 8 – CUBA - Development of products and system of tourism management in Cuban destinations (María Elena Betancourt García; María Caridad Falcón Rodríguez; Luis Báez Peña)
Chapter 9 – MEXICO - Practices of corporate social responsibility in the hospitality of Cancun (Elva Esther Vargas Martínez)
Chapter 10 – MEXICO - Endogenous practices Aculco agritourism, Mexico, based on the valuation of the cultural patrimony of their plantations (haciendas) (Marcelino Castillo Nechar; Guillermo Miranda Román; Marisol Orozco Guerrero; Laura Eugenia Tovar Bustamante)
Chapter 11 – PANAMA - Building “The Way”: creating a successful tourism brand for Panama and its consequences (Carla Guerrón Montero)
Chapter 12 – PERU - Success in Progress? Tourism as a tool for inclusive development in Peru’s Colca Valley (Maria-Luisa Rendón; Simon Bidwell)
Chapter 13 – DOMINICAN REPUBLIC – Dominican tourism clusters: pilars of development (Pilar Constanzo)

Outras informações estão no site  da Springer: http://www.springer.com/business+%26+management/marketing/book/978-3-319-05734-7
  • Introduces some of the best cases of tourism development in the continent
  • Presents models of touristic development both for experts in the leisure and tourism trade and for the academic world
  • Includes dedicated chapters on the economies and the culture in the continent
  • This book presents ten case studies of success about Latin America tourism. The cases are embedded in a framework describing the economic and cultural foundations of tourism development in the continent. Mexico, Brazil, Chile and Costa Rica are some of the Latin countries which have become examples and models for touristic development, respect for the environment and social inclusion. The book showcases some of the best practices, along with an analysis of how these projects helped improving the environmental and social surroundings and how return on investments has been ensured. Latin America is shown as an excellent example, with the Gross Domestic Product of the continent expanding intensely in the tertiary sector like leisure, hospitality, travel, tourism, entertainment, gastronomy, events and indoor and outdoor recreation. This book is a valuable resource both for professionals in the tourism industry and for researchers in tourism management.
  • Content Level » Research
  • Keywords » Latin America tourism - case studies in tourism - tourism and territories - tourism management - tourism planning
  • Related subjects » Marketing - Regional / Spatial Science - Social Sciences - Sustainable Development
Os editores agradecem aos autores de capítulos pela confiança e trabalho dedicado.
Versões nos idiomas espanhol e português já estão sendo preparadas.

Nenhum comentário: